Železná studnička — Daniela Olejníková

Aj málo využívaná železničná stanica v smere do Kútov má vyše storočnú históriu. Po jej trati prišiel v roku 1848 z Viedne do Bratislavy prvý vlak ťahaný parnou lokomotívou. Zastávka vznikla v roku 1904 s pôvodným názvom Červený most, podľa neďalekého tehlového mosta z roku 1848, ktorý v roku 1945 zničilo nemecké vojsko a nahradil ho oceľový most. V roku 1951 zastávku premenovali na Železná studienka podľa zalesnenej výletnej oblasti. Mešťania ju často využívali, keď sem chodili na prechádzky. Prostrediu sa prispôsobila aj architektúra, v ktorej sa miešajú vidiecke vplyvy a železničiarska typizácia. Dvojpodlažná výpravná budova s neomietaným režným murivom má na rohoch a okolo okien výrazné kvádrikovanie, typické pre železničné stavby. Druhé hrazdené podlažie ukončuje strecha so secesnými drevenými detailmi. K tejto stanici patril dom strážnika aj dve čakárne s hrazdenou drevenou konštrukciou. Čakáreň pri dome strážnika vyhorela v roku 2010 po tom, ako v nej prespávali ľudia bez domova. Stanica je národnou kultúrnou pamiatkou od roku 2002, pre Železnice Slovenskej republiky je však dlho len prebytočným majetkom. To sa môže v budúcnosti zmeniť, ak sa naplnia plány pre Dopravný uzol Bratislava, v ktorých sa uvažuje aj nad prestavbou súčasnej zastávky na terminál integrovanej osobnej dopravy. Či by to znamenalo rekonštrukciu pamiatky, nie je známe.

3–farebná risografia
44 x 31 cm
papier Fedrigoni Freelife Vellum, 170 g/m²
vydané 24. 12. 2019 (aj v knihe Stratená Bratislava)
predajný náklad 200 ks
Grafika je vypredaná, dotlače nerobíme.

Updating…
  • Žiadne produkty v košíku.