Dolné hony – Jozef Gľaba

Po dekáde výstavby sídlisk boli ich nedostatky čoraz viditeľnejšie. Najmä v okrajových obciach, ktoré sa v roku 1946 pripojili k Bratislave. Typickým príkladom boli Podunajské Biskupice a Vrakuňa bez akýchkoľvek urbanistických väzieb na mesto. Plánovači nového sídliska Dolné hony nechceli prebudovať žitnoostrovské obce. Rozhodli sa ich spojiť so sídliskom do väčšieho celku a vytvoriť tým satelitnú štvrť, oddelenú od mesta a od rafinérie Slovnaft pásmom zelene. Hlavnú dopravnú kostru tvorí Kazanská ulica, rušná štvorprúdová cesta. Po jej bokoch mali vyrásť stromoradia ako hlukové bariéry. Pešie trasy boli navrhnuté typicky pre svoju dobu – ako lávky ponad štvorprúdovku. Nadzemná sieť mala prepojiť okrskové centrá, obchody a služby, ktoré naprojektoval Ivan Marko. V súčasnosti sú tieto pešie lávky odstraňované, čo vypovedá o prežitom riešení dopravy, ktoré prioritizovalo automobily. Z okrskových centier si zachovalo pôvodný charakter len to na Latorickej ulici s odhalenými oceľovými rámami nosnej konštrukcie. Pokiaľ ide o bytové domy, pozostávajú zo štyroch až ôsmich poschodí typov ZTB a TO06B. Ich línie sú zalomené do pravých uhlov. Vo dvoroch sú škôlky, školy a ihriská. Na centrálnej triede sú ako akcent štyri trinásťpodlažné dvojdomy nového typu BA-NKS, ktorý vznikol kombináciou fasádnych a priečnych nosných panelov.

304. grafika
4–farebná risografia
44 x 31 cm
papier Munken Lynx Rough, 170 g/m²
vydané 1. 1. 2023
predajný náklad 100 ks
Grafika je vypredaná, dotlače nerobíme.

Updating…
  • Žiadne produkty v košíku.