Devínska Nová Ves – Jozef Gľaba
Bratislavské automobilové závody sa stali druhým najväčším producentom áut v Československu hneď po centrále Škody v Mladej Boleslavi. V roku 1982, keď sa v Bratislave rozbehla prvá kompletná výroba Škody Garde, začal vznikať urbanistický plán na nové sídlisko pre zamestnancov automobilových závodov. Staré vidiecke domy boli doplnené panelovými až po svahy Devínskej kobyly. Aby autori stlmili mierku zástavby, rozdelili sídlisko na dve časti Kotolné a Podhorské, ktoré boli oddelené kostolom a cintorínom. Pred kostolom plánovali vybudovať hlavné námestie, spoločné centrum vidieckej a sídliskovej Devínskej Novej Vsi. K realizácii tohto plánu sa však nikdy nepristúpilo. Na montáž obytných domov bola použitá nová panelová sústava P1 24/25, od ktorej si architekti sľubovali väčšiu variabilitu a pestrejšie detaily. Chceli tak zmierniť kontrast medzi vidieckym staviteľstvom a plochými panelákmi. Okolo vchodových dverí navrhovali umiestniť rôzne markízy a portály, aby od seba odlíšili jednotlivé bloky a ulice. Ale tlak na rýchlu výstavbu bytov bol silnejší. V automobilových závodoch prudko narastal počet zamestnancov, aj vďaka výrobe obľúbenej Škody Favorit. Návrhy panelových domov boli zjednotené a väčšina bola postavená podľa overených systémov P1 14 a P1 15. Namiesto rozličných lodžií, balkónov a vstupných portálov bol schválený len jeden typ, ktorý musel byť aplikovaný na celom sídlisku. Architektom sa podarilo presadiť aspoň farebný koncept fasád v časti Podhorské, v ktorých striedali okrové odtiene pieskov Sandbergu. Dostavba sídliska bola ukončená až po Nežnej revolúcii. Po páde komunistického režimu vznikol koncept obchodného centra od architekta Vladimíra Dedečka. Pozostáva z piatich pavilónov pre obchody a služby, ktoré sú rozmiestnené pozdĺž Eisnerovej ulice. Hoci bol Vladimír Dedeček známy predovšetkým monumentálnymi stavbami, tu priniesol iný koncept. Líniové centrum navrhol z modulov, obchodných buniek s ihlanovou strechou a pretŕčajúcou rímsou. Spojením viacerých buniek vzniklo akési podlubie. Svojim spôsobom išlo o reakciu na množiace sa stánky a búdky ranných podnikateľov. Namiesto zahlcovania verejného priestoru mohli využiť niektorý z modulov.
311. grafika
4–farebná risografia
44 x 31 cm
papier Munken Lynx Rough, 170 g/m²
vydané 1. 1. 2023 (aj v Panelové sídliská Bratislavy)
predajný náklad 100 ks
Grafika je vypredaná, dotlače nerobíme.




