Červený most — Ondrej Gavalda

Červený most na železničnej trati z Marcheggu, ako ho poznajú návštevníci Železnej studienky, je z väčšej časti už len spomienkou. Pôvodný tehlový most z roku 1848 zničilo 4. apríla 1945 nemecké vojsko pri ústupe z Bratislavy. Most bol dielom talianskej firmy Felice Tallachini, mal 9 mostových oblúkov, bol dlhý 215 metrov a vo výške 17 metrov nad povodím Vydrice. Po výbuchu sa zachovali len krajné opory a jeden fragment piliera. Do siedmich dní vytvorili vojaci Červenej armády a miestni obyvatelia napravo od zničeného viaduktu improvizované premostenie, po ktorom však mohli vlaky jazdiť len pomerne pomaly. O tri roky bol dokončený terajší oceľový most. Jeho piliere obložili červeným kameňom a ponechali mu názov Červený most. Dnes je aj jeho kovová časť natretá na červeno. Oceľový most je projektom Arpáda Tesára z Riaditeľstva štátnych železníc. Tvoria ho dve spojité nitované konštrukcie so zapustenou mostovkou. Nosné konštrukcie montovali pracovníci Škodových závodov z Plzne. Zachovaný fragment piliera vyhlásili v roku 1986 za národnú kultúrnu pamiatku. Plány Slovenských železníc počítajú s modernizáciou dvoch pôvodných koľají a vybudovaním nového mosta do roku 2030.

119. grafika
4–farebná risografia
44 x 31 cm
papier Munken Lynx Rough, 170 g/m²
vydané 14. 12. 2018
predajný náklad 95 ks
Grafika je vypredaná, dotlače nerobíme.

Updating…
  • Žiadne produkty v košíku.